Önskan om en nykter jul

Ersta diakoni har flera behjärtansvärda verksamheter. Två gånger om året väljer de ut ett speciellt ändamål för att kunna hjälpa behövande ännu lite mer. Inför varje kampanj har Russindesign hjälpt till med budskap, uttryck, grafisk design och anpassat det till olika kanaler. Det har resulterat i: kampanjsymbol, DR-utskick, kuvert, diplom, etiketter, flyers, affischer, banners och material till sociala medier.

Till jul önskar jag mig en nykter tomte … Önskedrömmarna inför julen kan vara olika, minst sagt. Just den här önskningen kommer från ett barn som växt upp i en missbruksfamilj. Julens insamling 2018 går till Ersta Vändpunkten, en professionell mottagning för barn och vuxna som drabbats av en närståendes missbruk. Här kan de få hjälp med att bearbeta sina upplevelser och få verktyg för att försöka förändra sin situation. Vändpunktens verksamhet finansieras av gåvor och bidrag.

Ge hopp! Sommaren 2018 vill Ersta ge hopp till människor som utsatts för sexuella övergrepp som barn. Insamlingen går till verksamheten på Ersta Hopp. Hoppet fick formen av en drake som ska uppmuntra till att flyga högt, släppa taget och ge en känsla av frihet. Med professionell hjälp efter traumatiska upplevelser är det förhoppningsvis så det känns, efteråt. Och kanske ger det dig som bidragsgivare en smula hopp.

Hur hårt slår din pappa? Det är en fråga som aldrig någon borde ställa, någonsin. Men det har hänt. Den frågeställningen blev utgångspunkten för julkampanjen 2017. Insamlingen gick till det skyddade boendet Ersta Fristad. Hit kommer barn och mammor som har flytt från grovt våld i familjen, en verksamhet som finansieras av gåvor och bidrag. 

Vård på väg – stöd mobil sjukvård för hemlösa, så formulerades sommarkampanjen 2017. Uppmaningen var att bidra till en sjukvårdsbil för att underlätta Erstas uppsökande vård till hemlösa. Kampanjen fick därför uttryck av både hjärtfrekvens och bilväg, allt i ett liksom.

Erstas julklapp 2016 gick till barn och ungdomar i missbrukande familjer. Pengarna strömmade in till Ersta Vändpunktens verksamhet för att stärka barn och hjälpa dem att hantera sin vardag med drog- eller alkoholberoende föräldrar.

I sommarkampanjen 2016 berättade vi om att demenssjuka också drabbas av ensamhet. Pengarna gick till social verksamhet och gemenskap; till Erstagruppen och Alzheimers café. Kampanjen fick därför ta form av nostalgiska kafferep, korsstygnsbonader och blommor för att få oss att komma ihåg de som drabbas av demens.

Ge bort ett leende till jul, uppmanade Ersta diakoni i sin julkampanj 2015. Och ville att vi bidrog med en julgåva till tandhälsa för hemlösa, vilket många gjorde.

 

 

Facebookpinterestlinkedinmail

Tags: IDENTITET, TRYCK

Back to Top